( کنترل ترافیک هوایی Radio communication failure procedure )
هر هواپیمایی قبل از ورود به محدوده ترافیک فرودگاه باید با برج مراقبت تماس رادیویی دو طرفه برقرار کند. حال اگر دستگاه رادیویی هواپیما از کار بیفتد و تماس دوطرفه قطع شود، با به کار گیری دستورالعمل از دست دادن تماس رادیویی کماکان در فرودگاهی که توسط برج مراقبت پرواز (کنترل ترافیک هوایی) کنترل می شود، می تواند فرود بیاید.
حال این امکان وجود دارد که فقط فرستنده و یا گیرنده از کار افتاده باشد. اگر خلبان مطمئن باشد که فقط گیرنده از کار افتاده است باید خارج یا بالای منطقه ترافیک فرودگاه پرواز کند تا جهت ترافیک فرودگاه برایش مشخص شود. سپس با استفاده از فرستنده با برج مراقبت تماس گیرد و نوع هواپیما، موقعیت، ارتفاع و قصد خود را برای نشستن اعلام کند و کنترلر برج مراقبت پرواز (کنترل ترافیک هوایی) با فرستادن علایمLIGHT SIGNAL به سمت کابین هواپیما (چراغ پر قدرتی که در برج وجود دارد) به خلبان دستورات لازم را اعلام نماید .
وقتی خلبان به محدوده 3 تا 5 مایلی فرودگاه وارد شود موقعیت خود را به برج گزارش می نماید و سپس وارد دوره ترافیک شده و علامت چراغ را از طرف برج جستجو می کند که اگر چراغ سبز ممتد باشد به معنای این است که می تواند در آن فرودگاه بنشیند.
اگر فرستنده هواپیما از کار افتاده باشد، باز هم مثل روش فوق باید منتظر دریافت علامت از برج مراقبت شود. همین طور اگر هم فرستنده و هم گیرنده از کار افتاد، با همان روش باید منتظر دریافت علامت شود.
در روز برای اینکه خلبان نشان دهد چراغ علامت را رویت کرده است باید شهپرها یا رادار را تکان دهد و در شب با روشن و خاموش کردن چراغ های نشستن هواپیما نشان می دهد که علامت برج را دریافت کرده است.
هواپیمایی که تجهیزاتSSR Transponder دارند، در مواقع از دست دادن ارتباط رادیویی باید کد 7600 را رویMode A ببندند.
به محض اینکه مشخص شد که ارتباط دو طرفه از بین رفته است، کنترلر برای اینکه مطمئن شود که آیا هواپیما قادر به دریافت پیام ها است یا نه، بایستی از خلبان درخواست انجام عملی را بکند که در رادار یاADS-B قابل مشاهده باشد و یا درخواست کند خلبان علامتی را نشان دهد.
اگر هواپیما قادر نباشد که پیام ها را دریافت کند، حداقل جدایی بین هواپیماهای مذکور و هواپیماهای دیگر باید برقرار شود که به این صورت است:
1- به پرواز خود در شرایطVMC ادامه می دهد.
2- نشستن خود را توسط سریع ترین روش ممکن به واحد کنترل ترافیک هوایی مربوطه اطلاع و گزارش می نماید.
در فضاهایی که جدایی بر اساس Procedure انجام شود و در صورتی که قانون دیگری بر اساس توافق نامه ناوبری هوایی منطقه ای (Regional Air Navigation) ایجاد نشده باشد.
آخرین سرعت و ارتفاع (Level) خود و یا حداقل ارتفاع پروازی (Minimum Altitude) را به مدت 20 دقیقه حفظ می کند تا موقعیت خود را روییک نقطه گزارش اجباری (Compulsory Reporting Point)، اعلام کند و سپس ارتفاع پرواز و سرعت خود را بر اساس طرح پروازی پر شده تنظیم میکند.
در فضاهایی که یک سیستم نظارتی رادار ATS توسط کنترل ترافیک هوایی به کار برده می شود:
1- آخرین سرعت و ارتفاع مشخص خود (Level) و یا حداقل ارتفاع پروازی خود را به مدت زمان 7 دقیقه بعد از زمانی که به آخرینLevel و یا حداقل ارتفاع پروازی برسد، نگه می دارد.
2- به مدت 7 دقیقه بعد از زمانی که Transponder با کد 7600 (و یا فرستنده ADS-B) برای مشخص کردن نبود ارتباط رادیویی ست شده است، آخرین سرعت و ارتفاع مشخص خود و یا حداقل ارتفاع پروازی خود را نگه می دارد.
3- به مدت 7 دقیقه بعد از دست دادن ارتباط رادیویی برای گزارش کردن موقعیت خود روییک نقطه گزارش اجباری (Compulsory Reporting Point)، آخرین سرعت و Level خود یا حداقل ارتفاع پروازی خود را نگه می دارد.
بر اساس طرح پروازی جاری خود (Current Flight Plan) به سمت دستگاه ناوبری مشخص (Navigation Aid) و یا به سمت دستگاه ناوبری فرودگاه ادامه می دهد و سپس روی دستگاه ناوبری تا زمان شروع برای کاهش ارتفاع باقی می ماند.
تا حدی که ممکن است کاهش ارتفاع از روی دستگاه ناوبری بر اساس Expected Approach Time (زمانی که انتظار می رود هواپیما برای تقرب به سمت فرودگاه ترک کند.) انجام می دهد. و اگر Expected Approach Time وجود داشته باشد نزدیک ترین زمان ممکن به زمان تخمینی ورود (Arrival Time) را که در طرح پرواز جاری هواپیما وجود دارد انتخاب می کند. سپس هواپیما طرح تقرب خود را از دستگاه ناوبری شروع می کند و داخل مدت زمان 30 دقیقه بعد از زمان تخمینی ورود هواپیما و یا داخل 30 دقیقه بعد از آخرین زمان تقرب تخمینی (EAT) می نشیند.
اگر هواپیما داخل 30 دقیقه بعد از زمان تخمینی ورود که توسط خلبان محاسبه شده و یا زمان تخمینی ورورد (Estimated Time of Arrival) که توسط کنترلر محاسبه شده و یا آخرین زمان تخمینی تقرب (EAT) هر کدام که دیرتر باشد گزارش نکند، اطلاعات مربوط باید به شرکت مربوطه و یا نمایندگان شرکت داده شود.